PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Jumaat, 9 Oktober 2015

AidilAdha dan keluarga burung merpati..

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Bismillahirrohmanirrohim..

Alhamdulillah, diberi kesempatan berkongsi cerita. Semoga yang baik-baik sahaja untuk dijadikan teladan dan panduan. Kalau yang tidak, mohonlah diperbetulkan.





Bulan-bulan lepas, selalu lah dengar si burung merpati berjoli-joli berzikir nama Allah.. menyanyi di tepi rumah. Kuat jugalah bunyinya seoalah-olah meraikan pengantin baru. Memang sangat riuh dan selalu jugalah abiIzz halau. Bukan niat kedekut nak bagi tumpang burung-burung tu berteduh tetapi risaukan kotoran tahi burung merpati yang akan bersepah-sepah dan menjadikan kuman merebak di bilik abang Izz.

Lama-lama, malas pula nak amik tahu pasal burung-burung tu kami biarkanlah, kecuali kalau bunyinya terlalulah gamat, kami pun ketuk-ketuklah tingkap bagi takut sikit burung-burung tu agar tak terover bising.

Namun tibe-tibe bunyi yang kuat dulu dah tak sekuat dulu, hinggalah suatu hari dibulan september umiIzz ngintai di tingkap kelihatan burung jantan berterbangan dan burung betina seolah-olah bersedia ingin terbang.

Tiba-tiba umiIzz terpandangkan sesuatu..


Ooooooo.. ibu burung.. dia mungkin baru kali pertama bertelur dengan telur yang hanya sebutir.. UmiIzz tak sampai hati halau.. Jadi umIzz biarkan.. Abaikan keadaan lantai tu ya.. pasal lantai gitulah umiIzz xmo bagi burung-burung tu bertenggek disitu, ditakuti hama tu masuk dalam bilik danish, tapi sebagai langkah berjaga-jaga umiIzz tutup rapat tingkat n tak bagi danish buka.

Kalau ada masa memang umiIzz intai burung tu dan nampak dia tengah mengeramkan telurnya. Hinggalah balik ke kampung, umIzz tak fikir yang burung tu telah pun menetaskan telurnya.

Hinggalah minggu lepas, umiIzz tiba-tiba teringat akan telur burung tu dan pagi-pagi subuh terdengar bunyi kecipan si anak burung, rupanya subhanallah... Telur burung ini dah menetas dan kelihatan seekor anak burung yang besar sangat-sangat namun masih kekurangan bulu burungnya.


Lantai umiIzz kaburkan sebab agak kotor dan umiIzz besarkan saiz gambar fokus ke baby burung tersebut. Memang besar dan rasanya sebesar tapak tangan. Macamana telur sekecil tapak tangan baby boleh menetaskan anak burung sebesar tapak tangan dewasa ya? Maha suci Alla tuhan sekalian alam.

Nampak tak kepala burung tu masih botak dan badannya masih tidak berbulu..


Ok. ini gambar 2hari lepas.. dah cantik comel putih bersih.. bulunya dah nampak penuh satu badan.. Alhamdulillah nampak sihat.. Anak-anak umiIzz panggil burung ni whitey sebab putih, walaupun diorg hanya tengok dalam gambar Hp, tapi mereka teruja dan suka.

Kadang-kadang umiIzz bagi juga biskut kering di pecah-pecahkan untuk dimakan oleh burung-burung tersebut. Rasa keibuan umiIzz buatkan umiIzz tak sampai hati nak halau dan berharap biarlah burung tu besar sihat dan boleh terbang tinggi. Umi terbayang jikalah kita berada ditempat ibu burung tu, mahupun kita sebagai burung tu, tentunya kita merasa kecewa jika kita juga dihalau pergi sedangkan kita memerlukan tempat perlindungan untuk hidup.

Semoga Allah beri kebaikkan buat anak-anak umi dan ayah ibu umi nanti, InsyaAllah.




Pengedar Sah Shaklee Kuala Lumpur
UmiIzz ; Izzlynn
Id : 915911 Email : alynn_41181mr[at]yahoo.com
Hp : 013.202.8136



Salam sayang dari,

  gif creator
gif creator

0 comments: