PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Khamis, 1 Oktober 2015

Syukur : beri lebih keindahan

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Bismillahirrohmanirrohim..

Alhamdulillah, walaupun jerebu masih bersisa dan kadang-kadang membaluti udara Kuala Lumpur, Allah hadirkan hujan untuk mencuci jerebu yang melanda.. Alhamdulillah, kita kene selalu berada dalam keadaan bersyukur walaupun hari mendatang itu kita lalui dengan penuh pahit. Itu sebenarnya tips untuk selalu rasa bahagia dan tenang.



Namun, selalunya diantara kita yang hanya manusia biasa, yang selalu tak ingat nak rasa bersyukur. Ramai yang mengeluh dan selalu rasa tak pernah cukup dalam hidup. Ada sahaja perasaan tidak puas hati dan rasa seperti tak dipeduli.

Bukan senang tau, nak datang rasa bersyukur dalam diri. Lebih2 lagi syukur tu dimaksudkan dengan ikhlas,. Sebab ramai sekarang ni orang yang selalu rasa tak cukup, tak puas dan tak beruntung malah sanggub menyalahkan orang lain untuk puaskan hati tapi masih tak puas. Korang tahu kenapa??

Sebabnya perasaan syukur tak pernah wujud, rasa semua dilakukan adalah usaha sendiri tanpa perlu ucap syukur kepada yang maha pemberi. Bila rasa ini selalu ada dalam diri, kita memang takkan pernah puas walaupun yang kita miliki itu terlalu banyak, terlalu mahal..

Bagaimana nak rasa syukur agar kita selalu rasa bahagia walaupun diuji badai?

Kembali pada Pencipta kita iaitu Allah.

Kita lihat balik asal usul kita, siapa pencipta kita dan keliling kita. Sebenarnya bila kita dah kenal Pencipta kita, kita akan selalu rasa bersyukur. Betapa bermurahnya Allah SWT itu setiap hari, walaupun diuji dengan pelbagai.. kita akan mampu lalui kerana rasa syukur itu telah membantu kita sentiasa bersedia menerima apa sahaja yang Allah beri dan barulah datang ikhlas dan redha. Redha dengan ketentuanNya.

Namun jika kita tidak kenal pencipta kita, tidak mahu mengenal pencipta kita.. maka dari situlah kita akan berasa tidak bahagia dan tidak pernah puas dan cukup.

orang yang selalu bersyukur ni akan hadir satu nikmat yang Allah datangkan dalam diri mereka yang sentiasa bersyukur iaitu nikmat berasa positif sentiasa. Dengan kata lain... apapun yang dilalui, mereka itu akan bersangka baik terhadap penciptaNya.


                                           “...Barangsiapa yang bertaqwa kepada ALLAH nescaya DIA akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada ALLAH nescaya ALLAH akan mencukupkan (keperluannya).” (Surah a-Talaq: 2-3)


Kadang kadang Allah sembunyikan kita matahari, dan Allah berikan kita hujan dan kilat. Kita tertanya-tanya kemanakah perginya matahari, rupa-rupanya Allah berikan kita pelangi..



Selalulah bersangka baik dengan Allah nescaya Allah berikan kita pelbagai ganjaran nikmat lagi InsyaAllah.. Semoga kita selalu dahulukan Allah..

Pengedar Sah Shaklee Kuala Lumpur
UmiIzz ; Izzlynn
Id : 915911
Email : alynn_41181mr[at]yahoo.com
Hp : 013.202.8136


Salam sayang dari,


gif creator
gif creator

2 comments:

Ummu Athiyah Ismail berkata...

Selamat pagi..

Follower ke 580 :)

UmiIzz berkata...

Selamat Pagi..
Alhamdulillah, terima kasih.. =)