PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Selasa, 7 Mei 2013

Kalah Menang itu ujianNya



Assalamualaikum..
Salam sejahtera..

Alhamdulillah selesai semuanya walaupun macam-macam hebahan dan ketidakpuashatian kita terhadap perjalanan seharian itu. Pelbagai tomahan, cacian makian dan kata-kata kesat hadir dalam diri semua orang. Kenapa ya? Pelik umi.. Sepatutnya sebagai umat islam, dan alhamdulillah sangat2 mengagungkan islam tak perlulah kita tuduh menuduh, caci mencaci, dan lain-lain yang seangkatan (tak sanggub nak tulis) bukankan nabi itu indah bahasanya??



Kalau kita lebih mendalami islam, kita lebih tahu yang semua nya adalah dugaan dan ujian tak kira kita dalam bahagia atau dalam duka, tak kita kita kaya atau miskin semua itu adalah ujian dan dugaan. Jadi tak kira siapa menang atau siapa kalah semua tu ujian Allah..

Bukan kira yg menang itu betul yang kalah itu salah atau yang memang itu main tipu yang kalah itu dianaiya. Semua itukan kehendak Allah.. Yang menang itu tetap diuji dengan kemenangan dan yang kalah itu tetap diuji dengan kekalahan.. Maka ianya tetap adil. Keputusan Allah itu adil..

Ujian Allah tak kira kalah menang, tak kira kaya miskin tak kira suka duka.. semuanya diuji. Kalau yang kaya diuji dengan kekayaannya, kalau yang bahagia diuji dengan bahagianya.. begitu juga kalah dan menang.. Allah uji dengan kemenangan, adakah ia sombong? adakah ia akan berlaku adil? Adakah ia akan amanah? Adakah ia telus??

Begitu juga yang kalah.. Allah tetap uji.. adakah ia redha dengan keputusan dan kehendak Allah, adakah ia berusaha memperbaiki apa yang terkurang? Adakah ia ikhlas menerima kekalahan? Adakah ia percaya dengan keputusan dan qada' dan qadar Allah?

Semua itu ujian.. Sedarlah wahai umat nabi. Kita semua sedang diperdaya syaitan. Andai yang berilmu agama lebih, sebarkanlah ilmu mu dengan ikhlas agar penerimaan itu dipermudahkan Allah. Dan andai kekurangan dipihak yang menang, berdoa untuknya agar dibuka hati untuk mendalami lebih islam. Yang patut kita perang adalah kafir, yang kurang mendalami islam kita pimpin. Bagaimana nabi berdakwah dengan berlembut, begitulah yang patut kita contohi. Fikir-fikirkanlah..


Salam sayang dari,



gif creator
gif creator

1 comments:

d0tbl0gsp0td0tk0m berkata...

kita jarang bersyukur dengan pemberian ALLAH.... tapi apa yang ALLAH bagi itu adalah keperluan kita....

bersyukur lah setiap apa yg ALLAH bagi