PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Isnin, 4 Julai 2011

Fatimah Azzaharah ibni Muhammad


Assalamualaikum wbt..

Selamat pagi semua, sebelum umidanish mencari ketenangan diri.. kat tingkat 3 blok umi ni.. umi nak share kisah terbaik untuk kaum wanita.. Kisah ni patut semua da tahu, tapi saja la umi nak share sebagai pedoman umidanish sendiri betapa indahnya diciptakan kita oleh Allah sebagai seorang wanita.. Kisah ni yang umidanish nak sharekan adalah kisah puteri kesayangan nabi Saidina Fatimah Azzaharah..



Gambar sekadar hiasan

Saidatina Fatimah r.a. merupakan cahaya mata kelima baginda Rasulullah bersama Khadijah r.a. Beliau dilahirkan pada waktu dimana bapanya sering beruzlah di gua-gua di sekeliling kota Makkah untuk beribadah dan memikirkan tentang kejadian-kejadian makhluk ciptaan Tuhan.

Pada ketika itu, before the Bithah, kakak beliau yang sulung iaitu Zainab telah berkahwin dengan saudara sepupunya, al-Aas ibn ar-Rabiah. Diikuti pula dengan dua orang kakaknya, Ruqayyah dan Umm Kalthum, yang dikahwinkan dengan dua orang anak lelaki Abu Lahab, bapa saudara baginda Rasulullah. Abu Lahab dan isterinya Umm Jamil sebenar-benarnya merupakan musuh paling sengit kepada Rasulullah sejak awal kerasulan baginda lagi.

Dengan demikian, Fatimah telah menyaksikan bagaimana kakak-kakaknya meninggalkan keluarganya seorang demi seorang setelah dikahwinkan dengan suami masing-masing. Belaiu pada waktu itu masih terlalu mentah untuk memahami maksud sesuatu pernikahan dan sebab mengapa kakak-kakak beliau terpaksa tinggal bersama suami masing-masing. Beliau sangat menyayangi kakak-kakaknya dan berasa sedih dan sunyi apabila mereka meninggalkan rumah tempat tinggal keluarganya. Beliau dikatakan diselubungi suatu kesedihan yang mendalam pada ketika itu.

Namun begitu, beliau tidak keseorang di rumah walaupun kakak-kakaknya telah berkahwin dan berpindah bersuami mereka. Barakah yang merupakan pembantu Aminah, ibu Rasulullah, yang menjaga baginda sejak lahir, Zaid bin Harithah dan Ali, anak kepada Abu Talib, semuanya merupakan sebahagian dari isirumah baginda Rasulullah pada ketika itu. Tidak terkecuali juga ibu beliau yang pengasih iaitu Saidatina Khadijah al-Khuwailid.

Melalui ibunya serta Barakah, Fatimah memperoleh ketenangan dan keselamatan. Ali yang berumur dua tahun lebih tua dari beliau, membekalkan kasih sayang seorang abang dan seorang kawan serta mengambil tempat saudara lelaki Fatimah, al-Qasim yang meninggal ketika masih bayi. Seorang lagi saudara Fatimah, Abdullah yang digelar the Good and the Pure, yang lahir selepas Fatimah, juga meninggal ketika masih bayi. Walaupun begitu, tidak seorang pun di rumah bapanya yang mempu memberikan kegembiraan seperti yang dirasakan Fatimah bersama kakak-kakak beliau. Fatimah merupakan seorang yang berjiwa sensitive sejak kecil.




Ok, kita sambung lagi cerita di lain tajuk.. bagi umidanish mencari ketenangan dan doakan umidanish semoga selalu tenang dan dilindungi olehNya..

Salam sayang dari,

Jom Klik banner ni.. besar faedahnya..

gif creator

0 comments: