PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Sabtu, 19 November 2011

Berhati-hati ketika bersedekah..

Assalamualaikum..

KOrang apa khabar? Umid@nisH macam ni le.. sedang mengemas umAh yang da macam tongkaNg karam.. walaupun sesorg kat uMah tapi disebabkan ketidak larataN.. makanya ruMah dikemaS ala-ala kadar, jadi Hari ni umId@nisH nak geledah balIk umaH umidanIsH ni bagi mendapatkan rumahku sYurga Ku..


KOrang suka bersedeKah tak? MungkiN ada yang kata saya SUka.. tak heran Juga yang katA.. Alah, watpe.. depa tu kaya2 sebeNarnYa.. Umid@nish??? umidaNish suka bersedeKah.. tak banyaK sikit pun jaDIla.. ada baik dan Buruknya bersedekah nI..huhuhu bersedekah pun Ada buruknya ke???? RamaI yang tahu., bersedekah itu amalaN mulIa dan ianYa adalah perkara yang membawa kita ke MATI.. tapi kita kene niat ikhlas memberi bukan terpaksA..

Tapi korang tahu tak baHAya bersedekah di Malaysia ni??? ada member2 uMId@nish kata, mereka yang meminta sedekah tu kebanyakan darI sindiket penipuan.. sebenarnya Umid@nish tak kisah pun org tu nak tipu ke, nak bohonG ke, kaya ke tp niat uMI nak memBeri.. rupanya dalam memberi ni Kita kene berhatI2.. ada yang memerhati tindak tandUk kita dari Jauh sebenaRnya..
Tu yang jAdi Mangsa ragut la.. mangsa "Pau" sambal la.. macam2.. rupa2nya ada pak perati yang memerhati siapa yang kerap mengeluarkan duit poket untuk menderma pastu esoknya depa perangkap pula dengan meminta simpati kononnya motor rosak dll untuk mengenakan mangsa.. Aduhai manusia zaman sekarng ni kejam2.. so, kepada semuanya.. berhati2lah.. tgk keadaaan kalau nak bersedekah. Bukan umi nak halang untuk korang bersedekah tapi berhati2lah, moga perbuatan baik kita mendapat balasan yang baik bukan kerana bersedekah nak dapat ganjaran lebih tp cukupla sekadar dilindungi dari penganaiaan.. Dan paling penting, amalkan ayat Kursi sepanjang jalan insyaallah.. Allah lindungi..

Rasulullah bersabda “Tiap muslim wajib Bersedekah”. Para sahabat bertanya “Bagaimana kalau dia tidak memiliki sesuatu?” Baginda menjawab, “Bekerja dengan kekuatan tangannya untuk kemanfaatan bagi dirinya lalu bersedekahlah” Mereka bertanya lagi. “Bagaimana kalau dia tak mampu?” Nabi menjawab “Menolong orang yang memerlukankan yang sedang teraniaya” Mereka bertanya lagi “Bagaimana kalau dia tidak melakukannya?” Nabi menjawab “Menyuruh berbuat ma’ruf (kebaikan) ” Mereka bertanya lagi “Bagaimana kalau dia tidak melakukannya?” Nabi menjawab, “Mencegah diridari berbuat kejahatan itulah sedekah.”
(HR Bukhari dan Muslim)



Salam sayang dari,


Jom Klik banner ni..


gif creator
samballa

4 comments:

fieda berkata...

saya pun sama gak umidanish..tak blh tgk org mintak sedekah mesti nak kasi jer..tp suami dia tgk jugak..kalau dia rasa lain macam mmg dia tak kasi...

sue zainun berkata...

betul2..kalo sedekah kat tabung masjid terus lagi baik kan..cuma kdg2 bg jugak kat budak2 yg minta sedekah sb kesian sgt tengok kat diorg..rasa sedih..harapnya pihak yg berwajib ambil tindakan lah..

dalila berkata...

sedekah terus ke masjid lebih senang... dah tentu sampai..

d0tbl0gsp0td0tk0m berkata...

mcm2 cara org nk menipu nih....ada aje idea jahat....

setan sentiasa mendorong ke jalan neraka....