PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Khamis, 20 Ogos 2009

Petua UNtUk kaUm sUAMi yang SayangKan isTeri..

Salam semua, lama umI tak berblogging disebabkan oleh kesibukan kerja harian.. huhuhu, sory kepada meke2 yg menunggu cerita dari Umi, buat tie.. tahniaH diatas kelahiran Baby baru.. Buat MamawafiQ seLamaT bertuGas ditempaT baru.. Kat bawaH ni ada panduaN untUk kita sebaGai suaMi isTeri memahaMi kehenDak isteRi.. PetUa nI uMi dapaT dari aLImaz. Cik alImaz, Umi amIk dan tepeK kat Blog uMI untUk pandUan kaUm iBu dan baPa yg laIN.. PanDuan or PetuA naMpak macaM berGuna uNtuk kiTa seBagaI suAmi IsterI meMAhamI apA yG tersiRat Kat haTi KauM wanIta.. Jom kiTa baca seBAgaI pandUan, manA tahU ada yanG perLu diperBaiki..



1.Luangkan masa anda untuk pergi bersamanya ke tempat yang dia suka pergi, selama mana tempat itu adalah tempat yang baik atau diharuskan.


2.Wujudkan masa bila mana anda boleh memakai pakaian bersama-sama.


3.Cuba memahami bila dia lewat atau tiba-tiba mahu menukar pakaiannya.


4.Berikan perhatian yang lebih kepadanya daripada orang lain ketika anda berada di khalayak ramai.


5.Jadikan dia lebih penting dari anak-anak anda. Biarkan anak-anak anda menyaksikan bahawa isteri mendapat perhatian anda yang lebih utama dan lebih awal sebagai contoh kepada mereka.


6.Belikan dia hadiah-hadiah kecil dan comel.


7.Belikan untuknya pakaian. Pastikan anda tahu saiz tubuhnya serta warna, fesyen dan corak yang lebih digemarinya. Atau anda boleh belikan kain untuk dijahit kemudiannya.


8.Ambillah gambarnya pada waktu-waktu keramaian atau di tempat-tempat yang mahu dijadikan kenangan.

9.Luangkan masa bersendirian dengannya untuk melakukan sesuatu yang romantik.

10.Biar dia tahu bahawa anda bawa gambarnya dalam dompet anda dan menggantikan ia dengan gambar terbaru bila sudah sampai masanya.

11.Biarlah anda yang memandu ketika berjalan jauh. Pandulah dengan selamat, tidak terlalu laju hingga mengecutkan hatinya dan tidak pula terlalu perlahan sedangkan anda boleh laju.

12.Perhatikan bagaimanakah perasaannya dan berikan komen yang menunjukkan anda ambil berat seperti 'Awak nampaknya gembira hari ini' atau 'Awak nampak letih' dan kalau boleh tanya sebabnya agar anda tahu apa yang mengembirakannya dan sebaliknya.

13.Bila anda keluar bersamanya, anda sendiri perlulah tahu arah tujuan anda agar dia tidak terasa tertekan memandu arah kepada anda.

14.Solat bersama dan berdoa bersama.

15.Kejutkan dia dengan puisi atau nota cinta.

16.Layanilah dia sebagaimana anda melayani semasa awal-awal dahulu.

17.Tawarkan diri untuk membaiki sesuatu di rumah. nyatakan anda ada masa untuk itu. Tapi jangan pula tawarkan diri melakukan perkara yang tidak mampu anda lakukan dengan baik. Tolong asah pisau. Gunakan gam yang baik untuk melekatkan sesuatu yang telah pecah. Tolong gantikan lampu yang telah terbakar.

18.Bacakan dengan kuat sesuatu ruangan akhbar yang menarik minatnya.

19.Tuliskan dengan kemas apa-apa pesanan untuknya yang anda terima melalui telefon.

20.Pastikan bilik mandi bersih dan kering bila anda sudah mandi.

21.Bukakan pintu untuknya. Tawarkan diri untuk membawa barangan yang dibawanya. Tawarkan untuk bawakan barangan yang berat. Jika hendak berjalan, letakkan barangan yang hendak dibawa di kereta.

22.Bila dia memasak, pujilah masakannya.

23.Sewaktu anda mendengar dia berkata, pandanglah ke matanya. Tunjukkan bahawa anda berminat dengan menyatakan 'Betul kata awak'. Di masa yang sesuai, pegang dia dengan tangan anda bila anda berkata kepadanya.

24.Tunjukkan minat anda pada apa yang dia buat hari ini, pada buku yang dia baca, dan pada orang lain yang dia hubungi.

25.Bersedialah untuk masuk tidur bersama dan masuklah ke kamar seiring dengannya.

26.Berikan dia ciuman dan berikan salam atau kata selamat tinggal bila anda mahu keluar rumah.

27.Ketawalah pada jenaka dan senda guraunya.

28.Katakan terima kasih bila dia buat sesuatu untuk anda.

29.Rancanglah untuk makan angin bersamanya.

30.Berbincanglah dengan cara yang menunjukkan kepadanya bahawa anda mahu dia dapat apa yang dia kehendaki dan anda juga mahu apa yang anda kehendaki. Ambil berat, tapi jangan berat sebelah.

31.Bila anda berjauhan darinya, beritahu padanya bahawa anda rindu padanya.

32.Belikan untuknya makanan yang dia gemari.

33.Minta pandangannya tentang sesuatu dan hargai pandangannya.

34.Ramai lelaki menganggap yang penting bila bersama wanita ialah melakukan perkara-perkara besar saja tetapi sebenarnya yang akan memenangi hati wanita ialah bila lelaki melakukan hal-hal kecil untuk membantunya dan menunjukkan anda ambil berat padanya.

35.Dengan cara ini wanita akan merasa dirinya dicintai. Bila dia merasa dicintai, dia akan cinta pada anda tanpa berdolak-dalik.

36.Anda juga akan dapati bahawa melakukan kerja-kerja kecil untuk wanita akan mengubati hati anda. Bila dia gembira anda akan turut gembira. Anda akan merasa lebih berguna dan berjasa kerana isteri anda telah memperolehi perhatian yang dia perlukan.










4 comments:

nza berkata...

bagus tu..moga jadi pnduan sang suami......

[-suziey-] berkata...

good for sharing..thanks umi..

liana berkata...

lin, xleh copy ke panduan ni?nak email kat suami bg dia baca ni.hehehe

Tanpa Nama berkata...

nak tunjukkan kasih sayang bukan dari hadiah... bukan dari bunga tu semua ikut mat & minah salleh tapi kat dapur tu sentiasa berasap., malas masak makan kat luar, malas masak makan kat luar... mana datang kemeseraan rumah tangga... ko nak tahu kemeseraan rumah tangga.. datang dari tangan si isteri yang rajin masak dengan penuh kasih sayang.. bukan suruh org gaji masak... utk suami... ko masak telor gorang pun kompon suami makan.. pasal isteri masak... jangan tinggalkan suami bila dia makan.. duduk sekali tengok muka dia... jangan laa bila nak kan sesuatu baru nak mengadap.. buat muka mengoda... kompom suami cairrrnya.... ok laa yek... pada isteri2 yang di sanjung oleh nabi muhanad s.a.w jangan laa kamu lalai tentang tanggung jawab.. sebagai isteri... yang dijanjikan syurga.. di AKHIRAT..