PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Selasa, 5 April 2011

SELAWAT NABI


Assalamualaikum,

apakhabar semua, lama tak share cerita dan lama tak ilmu.. sebelum-sebelum ini ada juga umidanish cerita pasal budak danish yang makin besar dan nampak bujang.. sebab rindukan dia selau terasa nak share dengan semua..

Harini, umi danish nak ajak semua berselawat ke atas nabi junjungan kita iaitu Rasulullah SAW.. moga dengan hadia kita kepada nabi SAW ni memudahkan kita disana kerana dapat membantu Junjungan nabi mengenali kita dengan lebih mudah...


Ehsan pakcik google


Dulu sewaktu mengandungkan danish, umidanish memang suka dengan nyanyian selawat nabi berbanding lagu2 yg selalu berkumandang di radio.. Yang kelakarnya, kalau dengar sesiapa pasang lagu yang mngasyikkan selain memuji kebesaran Allah SWT dan nabi kekasihnya, umidanish semacam ketakutan dan memang akan suruh mereka tu slowkan sound (dengarla utk diri sendiri jek)jgn sampai baby umi dalam peyut ni dengar... subhanallah.. memang indah waktu mengandung kerana menjaga segala tingkah laku kita demi si comel tersayang.. Itulah alahan yang paling manis masa mengandung sampai ada yang perli2 umi sebab bebudak bujang ni kan nak enjoy je.. tp... umi tidak.. kesian baby, pk kan baby je waktu tu..

Kebaikan berselawat keatas nabi antaranya:

1. “Barang siapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, ia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat. ” (Riwayat Tabrani).
2. “Barang siapa berselawat kepadaku di sisi kuburku maka aku mendengarnya, barang siapa berselawat kepadaku dari jauh maka, selawat itu diserahkan oleh seorang malaikat yang menyampaikan kepadaku dan ia dicukupi urusan keduniaan dan keakhiratan dan aku sebagai saksi dan pembela baginya.” (Riwayat Al Baihaqi dan Al Khatib).
3. “Barang siapa berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali selawat dan Allah menghapuskan sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya.” (Riwayat Ahmad, Nasai dan Al Hakim).
4. Dari Ubai bin Ka ‘ab: “Aku bertanya, wahai Rasulullah! Sesungguhnya aku memperbanyakkan selawat, maka berapakah aku jadikan untukmu dari selawatku? Nabi bersabda: Apa yang kamu kehendaki. la berkata: kataku: “Seperempat.” Sabda Nabi: “Apa yang kamu sukai dan jika kamu tambah maka itu yang lebih baik bagi kamu.” Kataku: “Apakah sepertiga? ” Sabda Nabi: “Apa yang kamu sukai, jika kamu tambah itulah yang lebih baik bagi kamu.” la bertanya: “Apakah aku jadikan selawatku buatmu semuanya.” Nabi bersabda: “Jika demikian maka dicukupilah cita-citamu dan diampuni dosamu.” (Riwayat Ahmad, Tirmizi dan Al Hakam).
5.”Berselawatlah kamu kepadaku, kerana selawat itu menjadi zakat (penghening jiwa pembersih dosa) bagimu.” (Riwayat Ibnu Murdawaih).
6. “Barang siapa berselawat kepadaku dalam sehari seratus kali, maka Allah mendatangkan baginya seratus hajat, tujuh puluh untuk akhirat dan tigapuluh untuk dunianya. ” (Riwayat Ibnu Majar dan Jabir).
7. “Barang siapa berselawat kepadaku dalam sehari seribu kali, maka ia tidak akan mati sehingga ia digembirakan dengan syurga.” (Riwayat Abus Syaikh dari Anas).
8.”Orang yang bakhil ialah yang bila disebut namaku kepadanya, lalu ia tidak mahu berselawat kepadaku.” (Riwayat Tirmizi).
Di dalam kitab Ibnu Farhun Al Qurthubi dinyatakan bahawa membaca selawat kepada nabi mengandungi sepuluh faedah dan mendatangkan kemuliaan, iaitu:
1. Memperolehi selawat dari Allah.
2. Memperolehi syafaat dari Nabi Muhammad.
3. Mendapat pimpinan dari malaikat yang baik-baik.
4. Menghapuskan dosa.
5. Mendapat pertolongan
6. Tercapai keperluan hidup.
7. Mempunyai pembeza dengan orang munafik dan kafir.
8. Memperolehi nur zahir dan batin.
9. Mendapat keselamatan dari azab neraka, membolehkan memasuki syurga.
10. Memperolehi ucap selamat dari Allah.
Menurut para ulama yang didasarkan keterangan-keterangan hadis, membaca selawat kepada Nabi Muhammad akan memperolehi 30 faedah yang amat besar. Di antaranya ialah memperolehi limpah rahmat dari Allah, ditulis sepuluh kebajikan, dihapuskan sepuluh kesalahan, diangkat sepuluh darjat, memperolehi kesempurnaan iman, memperolehi syafaat Nabi Muhammad dan lain-lain lagi.
Justeru itu, marilah kita sebagai umat Islam sentiasa berselawat kepada Rasulullah. Itu tandanya kita sangat mencintai Rasulullah yang menjadi kekasih Allah.
Kalau kita terlupa akhirat,sama-samalah mengingati.. kurang yang itu lebihkan yang ini.. insyaAllah hidup diberkati..

dulu masa sekolah2 selalu jugakla umidanish wakil/ketua selawat bila time hari raya je kita p mengujung buat marhaban.. memang best.. rindu waktu itu

Salam sayang dari,


Jom Klik banner ni.. besar faedahnya..

gif creator

0 comments: