PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Ahad, 8 November 2009

Bayi + Otak + Membaca + Danish??



DAnish Umi, suka sanGAt kalau diberI bukU.. tak kiralah apa2 bUku, taPi yanG palIng disukAi adaLAh buKu/majaLah uMi.. walaupUn dia Ada SenDiri buku Cloth book YaNg uMi belIkan taPi buku/majaLah or newspaper umI gak yanG dikeAjrnYa.. KekadAng aBi bisiNg juGa takUt kulit tanGAn danIsh terluKa.. tapi paDa uMi, biarkan saJA dia bermaIn denGan buKu2, bukan tak sayaNg tapI darI kecilni kita galaKkan bayI kita menYukai bukU.. tunjuKkan padaNYA gambar2 menaRik yang aDA pada buku.. biaR dia menerokai isi Buku itu yanG penTing, kita aWasi pergerakkan beliaU janGAn saMpaI lUka atau kerTas buku terseBut menJadi makaNan daLAm muLut baYi kiTa..

Selepas bayi dilahirkan, biasanya ibu bapa dan keluarga sangat sibuk menyediakan keperluan fizikal seperti lampin, tempat tidur, pakaian dan keperluan-keperluan fizikal yang lain. Tetapi jarang sekali orang yang menyediakan keperluan untuk otak bayi yang sedang membangun pesat. Ketika lahir bayi biasanya mempunyai 1,000,000,000,000 (1 trilion) hingga 1,200,000,000,000 (1.2 trilion) sel otak. Dalam masa setahun, saiz otak menjadi tiga kali ganda.

Masa yang paling sesuai untuk mengajar kanak-kanak membaca ialah ketika otak mereka sedang pesat membangun iaitu 25 peratus ketika lahir, 50 peratus ketika berumur enam bulan, 85 peratus ketika berumur tiga tahun dan 95 peratus ketika mencapai umur enam tahun. Maklumat yang diperolehi daripada kajian ini menunjukkan kadar kepesatan otak membangun dan berkembang ialah semasa berumur 0 hingga 3 tahun. Jika rangsangan dan kemahiran membaca diberikan pada masa ini, ia akan memberi kesan yang paling optimum untuk meningkatkan tahap kecerdikannya.

Kanak-kanak adalah golongan yang paling cepat mempelajari bahasa. Keupayaan mereka menambah perbendaharaan kata semakin bertambah setiap hari kerana mereka sentiasa bertanya dan ingin belajar. Apabila mencapai umur 5 tahun, dianggarkan 10,000 perbendaharaan kata telah terbentuk dalam diri mereka.

Kecerdikan kanak-kanak mempelajari bahasa boleh diperhati daripada keupayaan memilih perkataan tertentu dan menyusunnya menjadi struktur ayat yang difahami. Kanak-kanak boleh diajak bercakap dan membaca dengan betul sebelum berumur lima tahun.

Oleh yang demikian, kemahiran membaca pada peringkat awal dapat mempercepatkan proses penguasaan sesuatu bahasa di kalangan kanak-kanak.
Abi, danish rajin baca buku macam umIkan?









8 comments:

Unknown berkata...

sama jer cam sis SiTi,,, suka nak tolong baca suratkhabar Metro... hhehe.. apa yang kita buat baby pon nak wat gak.. :)

NzA berkata...

betul tu ...ank2 cpt belajar n pringkat umo cam danish kebykn ank2 suka buku2n kertas(kekdg dimakannya...hi).
Cuma dr penglman sbg guru..kita jgn trlalu memaksa or desak ank2 mmbaca..biar mrk blajar ikut kemampuan sndiri(setiap ank2 xsama). Bila mrk slalu ddesak, dh msuk sk mrk akn jemu n mendtgkan masalah kt kelas cz mrk kekonon dh pndai dr kekwn lain...oh, sungguh tragis tu.....

UstazCahaya berkata...

Setuju dengan cara Umi Danish mendidik danish membaca sejak awal..

To Puan NZA: Normal anak2 yang dah belajar awal akan jemu di sekolah, jika dia dah tahu apa yang diajar guru tu. Namun, guru sepatutnya peka dengan keadaan itu dan perlu ada cara menanganinya. Mungkin juga anak2 yang dah advance boleh dijadikan 'Guru Kecil' dalam kelas (sekadar satu contoh mudah).

iNa berkata...

comei sungguh danish membaca...

UmiIzz berkata...

>>mamasiti..
danish memang suka sibukkan diri dengan pelbagai bahan bacaan umidanish..kihkihkih

>>nza..
bayi sehingga kanak2 memang mudah/cepat busaN pada semua perkara yg sama sahaja.. so kita sebagaI ibubapa patut beri galakan kepada minatnya tapi bukan memaksanya.. =)

>>ustaz cahaya...
betul2, ibubapa dan guru2 perlu kreatif dalam mendidik anak2.. sebab kebanyakkan anak/kanak2 sekarang moden, aktif dan lebih bijak.. ;)

>>ina
cumill macam uminyer..hihihi perasan plak..

ch@ berkata...

alaaaa, cute sungguh dia bc buku, siap garu kepala lagi tu...hehe!

mila.ibunajihah berkata...

salam umi danish,

sy pn baru jek post pasal najihah suka membaca aritu.. seronok sgt kan ibu2 ni bila anak2 suka belek buku.
sy mmg sgt2 setuju jika kita ajar anak kita membaca dari kecil..or at least love the books since they are teeny weeny..InsyaAllah cintakan ilmu.

Unknown berkata...

salam..

betul tu.. same lah dgn anak saya (fatin) saya dh beli buku jenis kain untuk die, tp buku yang jenis kertas jugak jd pilihannye.. abis di beleknye kertas2 tu + koyak2 kan.. tp bila nampak gambar2 yang berwarna, mulut die pun ligat gak ngomel hapa ntah.. macam2 budak kecik ni kan?? memang terhubur di buatnye.