PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Rabu, 2 Mac 2011

Nak Kongsi cerita Tali gantung

Assalamualaikum.. korang semua sihat tak? umidanish arini makan sandwich je pepagi da abi malam td request macam tu utk sarapan pagi kami. Ok, oleh kerana kesibukan melanda arini curi masa kejap nak cerita pengalaman umidanish berkursus.. Kursus Intergriti di Institut Intergriti Malaysia.

Bagus jugak kursus ni sebab kita banyak belajar banyak sedar akan segala kitadak bolehan yang kita buat termasuk meremeh temehkan waktu kerja. Contohnya, kita curi masa kerja kita untuk berblogging macam umidnaish ni... hihi pun dah tak dikira berintergriti.. Ceramah yang disampaikan oleh pelbagai penceramah bebas yang didatangkan dari SUHAKAM, PENJARA, SPRM dan pihak IIM sendiri membuka mata umi untuk bersikap intergriti dimana sahaja.. owh betuikah sudah?? Intergriti ni bukan sahaj diwaktu berkerja tapi diwaktu kita dimana-mana sahaja.. contohnya ketika dijalan raya, kita patut amalkan sikap berintergriti. kenapa?? sebab kalaula semua org mengikut peraturan dijalanraya, bertimbang rasa dan sentiasa amalkan sikap disiplin dijalan raya pastinya tidak berlaku kesesakan dan kemalangan betui tak?? contoh paling senang macam ni...

kalau si ali sahaja yang amalkan sikap intergriti tapi abu tak.. ali yang berhenti di traffic light menggerakkan keretanya apabila lampu berubah hijau tapi si abu yang tidak berintergriti ni da merah masih lagi pecut laju da tentunya si ali tadi mati bertembung kenderaan dengan si abu.. so kalau semua org sama-sama amalkan insyaallah semuanya menjadi selamat dan mudah..

hari pertama kursus petang tu kami dibawa melawat penjara sungai buloh.. sampai2 je memberikan penjelasan sedikit tentang penjara dan sempat juga mereka mencerita kan kisah dan akibat perakuan salah yang dijatuhi hukuman rotan. Erm, tak payah la korang sibuk2 nak buat salah utk melakukan jenayah yang boleh dijatuhi hukuman rotan.. nasihat kan juga kepada semua jangan terjebak kerana bila da dijalankan hukuman tu, sakitnya hanya diri dia yang tahu..

[caningdm0108_468x344.jpg]

ehsan pakcik google

Bayangkan la rotan setebal ibu jari kaki dihayunkan dipunggung kita??? rotan setebal ni untuk lelaki berusia 20 tahun keatas.. dan rotan setebal jari manis pula utk bawak 20tahun. umi tengok pun balik terus mual2 dan muntah2 dalam bas.. serius lukanya sangat dalam, seolang2 kulit kita tu di tekap dengan besi panas.. ngerinya... cara hayunan nya pula, sangat2 bergaya dan dushhhh kalau kene memang meraungla.. yang cantiknya rotan yang dihayunkan mengikut jumlah sebatan akan menepek tersusun cantik.. cantik kah?? erreeghhh.. geliman umidanish..

[sebatsivil1.jpeg]
ehsan google..

Tan tali gantung pun ditunjuk.. ketika itu tali gantung yang ditunjuk adalah satu2nya tali yang pernah menggantung pesalah di Penjara Sg Buloh. Tali gantung tu pernah meragut nyawa si Muhamad Amin (almaunnah) korang kenal tak?? satu ketika dulu penah menggemparkan Malaysia.. umidanish takleh cerita banyak2 kalau korang nak tahu, korang search la pakcik google erk.. beswar gak la tali tu.. lebih kurang 2 atau 3 jari umidanish..kot.. hermm jom tgk gambar ni...
[rope.jpg]
ehsan pakcik google..

Herm, kadang2 kita rasa orang yg dihukum gantung ni orang yg paling jahat dan akan dibenci Allah tapi sape tahu, mereka ni lebih baik dan lebih mulia kerana mereka sempat bertaubat dan melakukan kebaikkan dan menambah amalan mereka sebelum ajal.. wallahualam..

Salam sayang dari,

Jom Klik banner ni.. besar faedahnya..

gif creator

5 comments:

firahadifa berkata...

waaaa.. scarynyerrr gamba tue!

d0tbl0gsp0td0tk0m berkata...

itu hukuman dunia.... tapi hukuman ALLAH.. lagi berat...

UmiIzz berkata...

Firah:
Ini hukum dunia.. inilah hakikatnya

UmiIzz berkata...

pakcik dot:
Tu la pakcik dot.. takutnya kan??

CikguAreefNaim berkata...

assalamu 'alaikum...

hukuman sebat yg 'maha dahsyat' ni dilaksanakan...

kenapa pula, hukuman sebat yg di sebut di dalam islam tidak mahu dilaksanakan, dgn pelbagai alasan yg diberi... sehingga ada yg berpendapat hukuman itu menindas wanita... bagaimana hukuman ini?

yg penting, berbaliklah pd hukum allah, pasti ada hikmah yg tdk kita ketahui... sesungguhnya hukuman allah itu lbh bersifat mendidik bukan menghukum...