PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Isnin, 6 April 2009

CAra menGGunakan cD baru DaniSH


Harini uMI nak ceRITa mengenaI cD danISH yg baRU ku cuba paKAIkan untUk anak Umi daNISH yg shomels. SebeLUM pakaiKAN bb cD yG baRU ni, keneLa cuCI duluKAN sbB nk bg leBIH merESAP elok. DanISH memANG seroNOK sBB daPAT rasa benDA baru. DaNISH ni elergi siKIT kuLITnya, tp bila pakAI cD ni dia NAMPak ok n tak elergi mcm dispo yg dia pakai, n gembiRA sentiASA. untungnYA bila da pakaI cD jimatLA poket Abi dia bulAN2, aHAKs... uMI pun taK raSA susah memAkai dan menGuruskan cD danISH.
Tapi pada uMi apalah sangat untuk anak keSAyangaN dgn duit tu BerbandiNg biLa dia Pakai dIsPO ada macam2 kesan SampingaN n peNYAkit yg tak diINgini.. kaliAn semUa tahUkan YanG dispo diapers memilikI bahaN cHEmical. Jadi kehiduPan bB kita sePanjanG pembesaRAnNya adalAh diliNDungi dan DitemanI dgn chEmical sepanJaNG tumBESaraN bB kiTa. DaN kesanNya sEPErti peNyakit athma dan laiN-Lain laGI. jd seBAgai ibu-Umi semalaYsia marilah kita memBesarkan anAK kita dengan cara Yang sIhat dan ajarlAh bb kita cintai alam sEKItar.


ini adalah cD dan insertnya

PaDa mulaNYA uMI terTanya-tanYA camnElah rasaNYa anakKU nanti Bila PakAI cd ni. AdaKah akaN menangis keRANA melecetkah.. Atau raSA tak seLEsa Bila baSAh.. Namun kehebataN cd ni memANg tiada TandinGnYA. KelemBUtan fabrIKnya MengalahKAn dispo Diaper dan kekeriNGAnnYA leBIh keRing dari DD (dIspo dIApers). daNISh wakTU malAm tidur leNA dengaN cDnya. Umi puN rasa Bahagia keraNA daNish akAn jd leBih sihat Dan TerLINdung dari baHAn-baHAn tamBAhan chemical. AbidanisH lagi baHAgia keraNA poketNYa peNUh balik dan duit shoping umi pun lebihla ,ahaks..huhuhu.. mari kita lihat dan buat kira-kira dengan penggunaan CD berbanding DD, lihat disini..


DanIsH yang baru berUsia seawal 3 buLAN..memang elok umI mulakan dengan pemakaiaN cd ni. sebab DanisH akAn leBIh aWAl terlinDung darI baHAN chemical. Erm.. Kat Bawah ni Umi cerIta la sikIt peNgalAman uMi sePAnjaNG ber Cd ni..SelepAs daPAt Set cd ni, UmI terUs je BasUh seBaNYAk 3x uTk mendApaT serapaN yg Lebih meNGIkut aRAHan dari pakaR cD lUNA nih.. cukup 3x, uMi pakAIkan kaT danISh yg sHOmel dan seteLAh memAkAi cD ni, DanisH LAgi NAmPAk SHOMEL2 JE macAm umI daNishla.. uhuhuk..Org KaTA pakaI cD meNYUsahKAn untUk ibu berkeRJAya dan tiadA pembanTu sbb aKan menjaDIKAn ibu-umi itu kelAM kabuT. Tapi paDa uMI.. biar UMI BuktiKan diSini.. Mula2 uMI MUla perKEnalkAn cD kePAda peNgasuh daNIsh denGAn memakaikan daNIsH cD ketika menGHantar daNIsh diwaKtu paGi saHAJA. pengasuh danISh pun uMI aJAr selePAs menGGanti kan daNIsh cD barU dan cD yg suDah dipaKAi di letakkaN diDalam plasTik beli baranG je ahaKs..utK ku bawA pulang..jaNgan buang.. Menangis uMI danISH nanTI. TaPi sekaraNG uMI sudah ada wetbag lunatots so, simpan dalam tu je lagi SenanG kerja ku..

clik disini untuk selanjutnya


Setelah peNgasuH daniSh seRAsi denNGAn cD tu, umI bekalkAn 4 pcs Cd danIsh.. seBenaRnya daNish pakAi 3cD je seHari pagi - tghari pastu tghari - petang, n last sekali Malam 6ptg. tapi kot la dia poo-poo kan xtra la 4cD. taPI kalaU ikutkan kata PengasaS cD Luna bertaHAn sekitaR 4 jam utK 1 cd 1 insert



stelah poo dan pee diBuanG darI cD

baLIK je daRI uMah penGAsuh danISh.. apaLgi ku terusLa merendam n membasuh cD danish.. seBab memUla tu uMI hanYA adA 5 pcs Cd saHAja n keNela basuH hari2..tapi now daH ada lebiH boleHla 2harI or 3 haRI uMI basUH cd daniSh sebenarNYa umi jenis tak sukA renDam or simpaN pakaIAN kotor berHAri2 huhuhu..taPi tak Pe deMI menjaga kebaiKan cd Danish umi tegaRkan juga.. SelepAs merenDam dan menGhilanGKan pee n poo di cd kalau poo gosOk2kan sikIt cd tU. tidaK akAn ada kesaN kotor di cD dan kalU babY on madical mb aDa sedikit kesan keHItaman aPAbila bb Poo tapi taK pe, kaLau nak beRsih bolehLa sapu sedikit sabun (liquid) diatasnya dan buat 'soak mode' selamA 8 hours. AlhamdulILLAh kesaN kuning akAn terTANggal jua. Actually tak susaH pun nak hilangkan 'benda' yg lekat pD cD tu.

mesIN basuh yg berBAkti


LepasTu tak paYAh susah2 masuKKan je dalaM mesin baSUh,biar Mesin yg meNJAlankan tugasNYa.uMI goyaNG kaki samBIL melayaN kerja LAin plaK.huuhu.. ElakkaN penggUNAan pewanGI tambahaN kerana iaNYA akan meNINggALkan laPISan wanGI di cD dan akaN mengurangKAn keSAn kemeREsapAN pada Cd babY. adus.. pahamKE uMI cite ni.. DAh siaP rinse sidaiLAh cd berSAma Insert dibawAH sinaran mataHARiku ke ataU macaM uMI, sidaI diBawAH kipas AnGIn.

sidAikaN cD dibAWAh sinaRan mATAhari or bawaH kipas ahaKs..



IniLAH rutin HariaN ku uNTuk daniSH shomei..Esok paGI2 bila dah kerINg, umI aKan siapkaN 4 keping cd unTuk daniSh pakaI di 'sekolaHya'.



adjustkan button ikut saiz baby..

Untuk waktu sianG CD danisH hanYA memerLUKan 1 inserT saHAja. jaDi uMI tunJUkKAn macamNA carA nak masukKan Insrt kedaLAm cD danisH. muLA2 adjustkan button mengikut saiz baby anda, danish pakai saiz M so butangkan ke line 2. kemudian peGang huJunG poket cD dan masukKan InseRT begini..









Pegang hujung cd poket dan tarik insert didalamnya.


Lepastu TarIK inSert cD kehujuNG poket CD,rata2KAn inserT tu suPAYA kemas Dan tiDAk bocoR apaBILa bb Pee.. SAma juGa untuK pengguNAan malAm, untUK dua Insert, masukKAn keduAnya sekali gus tapi pastikan iaNYa sama Rata di Dalam CD. kenaPA malam kene guNA 2 inSert? sbb demi penyerapan yang lebih dan anda tak perlu baNGun malam utk menukar CD baby.hehehe..



inilah hasilnya setelah di adjust kepada saiz M


SelepaS siaP Cd danisH di isi denGAn insert, umI lipatkaN kemas2 bersama PaKaiAn2 danisH di sekolAh nya. Untuk pengeTAhuaN seMUA, apAbiLA cD baRU diBEli.. henDAkLAh dicucI seBAnyAK 2 @ 3 Kali untuk keBErkesaNAn peNyeraPAn. alah macaM pakaIAn ug Baru dibelikan kene cuci dulu SebeLUM pakaI..CarA peNGUrusan cD, utk CD yang terkena najis siramkan air ke CD itu untuk membuang najisnya ke dalam toilet bowl dan untuk CD yang terkena pee, letak kan CD yang kotor ke dalam diapers pail anda. senangKAn.. sebaiKNya sewaKtu mencuCI cD didalam mesIN basuH, letaK CD diDAlam loundry baG sUPaya Jahitan Cd taHAn. Terdapat juga loundry bag lunatots yg tahan lasak.. kalau pakai yang biaSA kejap je roSAK.. chek disini..


bagaimana jika bayi anda kecil, dan one size CD ini tidak muat?jangan risau, ianya mempunyai adjustable button..


selamat ber cloth diaper kalian ianya tak susah, sama seperti breastfeeding saya berCD & berBF adalah kerana kebaikan cloth diaper & breast milktetapi sebab paling utama, saya cuba mengurangkan keburukan & risiko bahan kimia dalam disposable diaper & susu formula anda ibu, anda lebih tahu… untuk membuat pembelian cD mari ke keDai saya di sini

Lagi artikel cD di sini

0 comments: