PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Rabu, 15 April 2009

Keterangan mengenai Disposible Diaper

Sekiranya anda diberi pilihan, mahukah anda duduk di dalam plastik berbanding kain kapas yang lembut dah breathable?Lampin basah (wet diaper) yang perlu ditukar ialah CD/DD yang telah 3 kali kencing
(anggaran kuantiti : 3 sudu teh)
(anggaran masa : 3 jam sekali tukar)

Entri ini diulas mengikut beberapa sudut:
  • Kesihatan - Disposable diaper(DD) mengandungi:
    - Dioxin, which in various forms has been shown to cause cancer, birth defects, liver damage, and skindiseases, genetic damage, is a by-product of the paper-bleaching process used in manufacturing disposable diapers, and trace quantities may exist in the diapers themselves. Dioxin is listed by the EPA as the most toxic of cancer related chemicals.Diharamkan di banyak negara, tetapi tidak di USA (syarikat pengeluar dispo utama dunia)
    - Tributyl-tin (TBT) - a toxic pollutant known to cause hormonal problems in humans and animals. Ia merebak melalui kulit walaupun dalam kuantiti yang kecil.
    - Sodium polyacrylate -If you have ever seen the gel-like, super absorbent crystals in a disposable than you have seen this first hand. Sodium polyacrylate is the same substance that was removed from tampons because of its link to toxic shock syndrome. Polimer ini menyebabkan alergi teruk seperti muntah, infection dan demam.
    - Dan sejauh mana efek campuran ketiga tiga bahan kimia ini terhadap anak kita, fikir fikirkanlah..
    - Penggunaan DD meningkatkan jumlah peratusan bayi yang rashes daripada 5%(1955) kepada 78%(1991).This is due to allergic to chemical(seperti yang dinyatakan di atas), lack of air, suhu yang tinggi berada lama di dalam ‘plastik’. Bagi DD yang ‘tahan lama’ dengan cara ‘lebih penyerapan dan lebih harga”, penggunaan DD yang terlalu lama boleh menyebabkan pembiakan bakteria dan ammonia melalui urine.
    - Tahukah anda, DD juga menyumbang kepada penyebab athma di kalangan bayi.
    - Kajian tahun 2000 (German) menyatakan suhu yang terlampau tinggi pada bahagian skrotum bayi lelaki menyebabkan kerosakan pada his cooling mechanism dan boleh mengakibatkan masalah kemandulan.
  • Alam Sekitar
    - Untuk sebuah rumah yang mempunyai anak kecil, 50% sampah adalah DD.
    - Tahukah anda yang DD ialah sumber ketiga TERBESAR sampah didunia. Sedangkan hanya 5% population dunia yang menggunakannya (bayi + org tua sahaja). Dan sampah DD ialah intractable problem (difficult to manage)
    - DD mereput dalam tempoh 500 tahun!
  • Cost
    - Bayi baru lahir memerlukan 12 keping diaper sehari sehingga pattern perkumuhannya stabil (2 bulan). Tapi berapa ramai yang ’sanggup’ tukarkan DD anak 2 jam sekali?Ramai yang lebih rela save duit daripada mengurangkan risiko bahan kimia terhadap anak (Saya pun antara yang kemut)
    - Cost CD (20 keping) = RM980
    - Cost DD (50senx12×60hari) = RM360
    - Anak berumur 2 bulan sehingga 3 tahun (34 bulan) menggunakan 6 DD sehari
    - Cost CD = RM0 (Gunakan CD yang sama masa nya newborn)
    - Cost DD(50 senx6×30harix34bulan) = RM3060
    - Provided anak anda menggunakan brand biasa seperti Huggies, Drypers
    - Jika anda ‘terpaksa’ menggunakan MamiPoko utk mengurangkan masalah rashes anak anda, kosnya menjadi RM6120
  • Early Potty Train
    - Menurut kajian Wall Street Journal pada 4 May 2000, bayi yang memakai DD akan memulakan latihan membuang air pada usia 36 - 42 months! Iaitu 6 bulan lebih lambat dari yang sepatutnya.
    - Ini berikutan pengenalan Gel Penyerap (Sodium polyacrylate) yang mengwar warkan ‘even when they’re wet,they’re dry’ adalah ‘penyebab’ kepada lambat nya proses potty train
    - Sementara bayi yang memakai CD akan mula belajar potty train lebih awal (paling lewat pada usia 30 bulan) - Memetik kata kata dalam
    entri ini yang bayi sepatutnya rasa basah apabila mereka basah.

Oh, jauhnya saya terbabas berceramah.Bila bercakap pasal cloth diaper, memang saya akan beria ria excited. Terima kasih atas sokongan anda dan perhatian dalam isu alam sekitar amat dihargai!

Sumber: kajian Mrs Luna

0 comments: