PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Isnin, 20 April 2009

Kenali Disposible diaper

marilah bertukar ke cloth diaper... sayangi anak kita yang comel..bukan senang nak dapapt diernyer pun...

Hari ni UmidaNish nak bercerita pasal Disposible diaper or semua orang panggil "pampers" tak kiralah jenama drypers ke, huggies ke, mummypokko mamapokkai ke, hey baby ke hey wafiQ eh... termasuk nama wafiQ plak... jangan maRah mama WafiQ.. ekekekek.. Tapi umI naK bagitahu kaliaN berkenaaN bendA-benDa yanG terdapaT dalaM disposible diaper ni..

Lagi LemBut, maHal hargaNYA dan laGI laMA KuasA peNYErapanNya lagi banYAk dan bermacam2 baHAn kimIA la di bubuh daLAM pampers kesayanGAn yang meneMAni anaK kita SehariaN..

BayanGkan kalaU anaK kita menGUnaKAN pampeRS sepanJAng 3 Tahun pembesaRANnya.. tenTu bahAn kimiA tu meresap Jauh kedalaM mUntuT anak Kita n terus mereBakkAn bahAN kimia Itu ke selURuh BadaN..

Kat siNI umi nak memperKENAlkan aNDA semUA tenTAng disposible diapers. Mesti menggerunkan erk... tengok kat bawah tu ada sebut pasal cancer, baca betul ;
  • Dioxin in is listed by the EPA as the most toxic of cancer related chemicals. DihaRAmkan dibanyAk neGARA, tetaPI tidak di USA (syarikat pengeluar utama dispo di dunia)

  • Tributyi-tin (TBT) - a toxic pollutant knoe to cause hormonal problems in humans an animals. Ia akan merebak melalui kulit walaupun dalam kuantiti yang kecil.

  • Sodium polyacrylate - Gel-like, super absobent crystals. Sodium polyacrylate is the same substance that was removed from tampons becuse of its link to toxic shock syndrome. Polimer ini menyebabkan alergi teruk seperti muntah, infextion dan demam. ooo...patutlah danishku suka muntah2 dulu tapi bila pakai cD tak pulak la dia memuntah..

  • MEningkatkan jumlah peratusan bayi yang rashes daripada 5% (1955) kepada 78% (1991).

  • Pembiakan bakteria dan ammonia melalui urine.

  • Penyebab athma dikalangan bayi.

  • Kajian tahun 2000 (German) menyatakan suhu yang terlampau tinggi pada skrotum bayi lelaki menyebabkan kerosakkan pada his cooling mechanism dan boleh mengakibatkan masalah kemandulan.

  • 50% daripada sampah domestik rumah.

  • Sumber sampah keTIGA terbesar seangkan hanya 5% populasi dunia menggunakannya.

  • Mengambil masa 500 tahun untuk terurai

BAyangkaN betapa dasyatNYA kesaN penggunaaN dispo diaper ni (DD) terhadap baby kita malaH bumi juga turut mUsnah. FiKirla kebaikan CD dan keselamaTAN anak kita. Umi pakaI kan danish CD kerana fikirkaN keselamatANnya malah umi juga turut sama2 deNGAN danISH menJAga keharmoniaN bumI kita..

Apalagi jomla ke sini, shopping cd ada promotion tau..


2 comments:

Suziey Ahmad berkata...

kalu sume org tukar ke CD kurang sket bhn buangan diapers kan...huhu..dhla mahal plak tu diapers..

UmiIzz berkata...

betul3x..eh cam ipin plak.. danish pun sokong