PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Rabu, 3 Jun 2009

Cipta maKanan untUk DanisH

uMi seKaranG tenGah belaJar buat BabY fooD untUk danIsh.. kan 12hb ni daNIsh geNaB 6 buLan, so setaKatni, uMi hanYa baGi dia buaH2an.. ituPun meNGikut saRanan doktor babY danIsh.. danIsh suka jus buaH2an seGar.. serOnok tenGok dia meRasa Jus yg umI sediaKan untuK dia. Bukanlah bagI sampaI 1 gelas.. cumE daLAm saTU CAmCA beSAr..

KaDAng2 daNISh mAcam tak cuKUp je 1 sudu Tu tapI uMi tak beRAni lAgi baGI banYAk2 seBAb perUt babY kan maSIh suCi, so Umi baGI trY siKIt2 daHUlu.. aDA sesetenGAh iBu2 diLuar saNA suke menYediaKan sTok puree untUk aNAk merEka, tapI umI suke bagI yg seGar je.. itU jam Buat, iTu Jam Bagi hehehe..




buah2an baik untuk kanak2..



SekarAng ni, umI banYAk beLAjar HomemaDe bAbY foOd, ap a Sahaja untuK babY terSAyang uMi akaN cube seDAya upaYA sediAkan yg terBAik unTUknya.. BulAn lepAs Umi Ada ceriTA umi belI stok unTUk maKAnan baYI seperTi nestuM denGAn biskut unTuk daNISh.. itu adaLAh stoK unTuk daNISh sekIRanya uMi tak sempAT saNGAt2 nak sediAkan food untuK danISH, tapi umi HArap uMI akAn sediaKan makANan segar unTUK danIsh..


mak umI katA bagi daniSh makaN bubur nasI dahulu, lepastu baru ditamBah dgn sayur2an sedikit deMi sedikiT. So, umi ingat nak try la untuk Danish.. orang kata lubak dan bayaM paling baik untuk baby.. nnt umi nak try buat lobak puree. Senang je nk buat puree ni.. iAnya sangat simple dan mudah untuK ibu2 bekerja menyediAkannya.. camni yerk puAn2..


Puree si keCil:


Masak sayuran @ buah2an yang inGin diberIkan kepada si kecil anDA denGan caRa mereBus, menGukus dan sebaGAinya. SetelaH itu.. seJUkkaN sediKit sayuran @ buahan tersebUt seRta tos kan sedIKit. KemUdian masuKkan kedalam mesin peNGisar untuk dilumatKAn menjadI puree.. MAsukkaN kedaLAm bekas MAkanAn baBY daN beri KEpadAnya.. tenTU baBy tak saBAr menGhabiskan Nya. Kita perLUlah kreatif dalaM menYediaKAn maKAnaN babY yaNG berKhasiaT. JaNgan taKut2 uNtuk mencamPurkaN buaH2an unTuk purEE yang berKHasiat kerAna MemIkirkaN baYi kita yg masIh kecIL. Tak SalaH kaLaU kiTA sediaKAn puree denGAn baHAn seperTI camPUran keleDek dan apple berSAma unTUk puRee yg berKhasiAt sebAGai conToh. Yang palIng penTing adalaH kebersiHAn makan tersebUt. =)





contoH stok puree untUk babY yg kita simPan kalau nak simpan



sTok puree ni kaLau baBY tanaK kitA pun boleH makan, hehehe.. pasNi nanTi kaLAu uMi da Buat bubur nasI untUk daNisH, umi ciTer kat siNI yer..

uMi.. danish suKE makAN buah2an..

K, la.. layaNzzzz je le..

5 comments:

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra berkata...

klik link sini ada cth resepi baby yg kita buat utk adam dulu http://nuruldiana008.blogspot.com/2007/11/share-our-kids-resepi.html

UmiIzz berkata...

>> mamaAdam
ooowh, tq mamaAdam, nnt saya p jeNgah umAh mu itu..

Mama Danish berkata...

wah baguih umi..nanti bg danish mkn makanan yg berkhasiat tau..

watie wyyn berkata...

wah..rajinnye uols..untung danish!tp untung kat uols gak sbb danish nak makan..masa yaeesh baby dulu..bg ape pun taknak..susu jerk..smpai skang pun sma..seumur hidup nasi pun tak pernah jamah!adeh

MiszMama berkata...

danish suke mkn buah ye..jemmyku dulu suke mkn puree pisang..sekali melepas..lawas. tp yg peliknye budak2 ni mase kecik mkn sayur,tp bile dah besar n dah kenal sayur..taknak mkn lah pulak..pelik sungguh, ngape la sayur ni cam musuh ngan diaorg.