PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Jumaat, 5 Mac 2010

umi+teknik menjaga anak+solat tasbih+bz

AssalamualaikUm semUa.. hari jumaaT yg iNdah ni.. uMi nak berKongsi cerIta uMI wakTu .. huhu.. pagi tadI uMI ada samButan maUlidul rasul.. alhamdulillah masih hangaT laGi samBUtan maulidul rasUl dan umi masiH lagi menghayatinya.. tahUn ni uMi dapat menjAdi wakil untuK turuN sama2 meraikan diputaraJaya.. ada ceramaH agamA yang dianjurkan dan penceramaHnya adaLah ustazaH Zawiyah hasan darI JAKIM.. memNAg tersangat2 best penceramaH ni.. dia ada beri tiP2 untUk mendidiK anak2 supaYA menjadI insan yg berGuna.. Nak tak koranG kongsi ilMu denGAn uMI.. umi denGAn berbesar hati ingin berkongsi sedikit ilmu yang uMi dapAt aGAr koraNg semUa berjaya menDidik anak2 dengan beberapa elimen pentiNg yang kita patut tahu.. ianya bermula mengikut peringkat umur anak2 kita

  1. anak dari 0 - 7 tahun.. kita didiklah mereka ini dengan penuh belaian kasih sayang.. supaYA mereka tidak mencari kasih saYAng diluar.. sperti terjebaK dengan pelbagaI gejaLA sosial seperti dadaH dan seks bebas..

  2. 7 - 15 tahun... kita didiklah anak2 kita yg telah berusia mengenal serba sedikit dunia dengan displin dan ilmu agama.. waktu ni kita suruh anak2 solat.. sehingga beliau berusia 9 tahun.. suruh juga mereka solat dan kalau mereka tidak mahu bersolat, kita boleh hukum mereka dengan rotan kasih sayang... kita juga perlu ajar mereka tidur berasingan dengan kita, adakan mereka bilik dan ajar mereka supaya mengetuk pintu bilik kita apabila hendak masuk dan meminta izin dan kebenaran sebelum masuk.. dan kita juga perlu melakukan perkara yg sama apabila datang ke billik anak2 kita.. jadi mereka tahu adap dan sopan.. aJAr mereka meminta izin melakukan sesuatu perkara..

  3. 15 hingga 20tahun.. waktu inI anak2 kita akan mula memInati lawan jenis mereka.. kita patut amik tahu dan ceritakan apa yg patut dan apa yg tidak.. kalau melarang biarlah denGan cara yg betul2.. contohnya kita meNgingatkan mereka kepentinGAn belaJAr dan kita galakkan mereKA menghabiskan pelajaran hingga ke peringkat paling tinggi bersama2.. berikan contoh2 terbaik dalam batas2 pergaulan agar anak kita tak terjebaK..

  4. 21 dan keatas.. beri mereka kebebasan.. dengan didikan yg sempurna dari tahap pembesaran pertama mereka hingga sekarang, kalau betul caranya mereka akan berada dijalan yg paling selamat.. tapi waktu ini, kebebesan yg mereKa miliki adalah dibawah pengawasan anak mata kita.. masih lagi menjadi tanggung jawab kita selagi mereKa tidak diijabkabulkan..

itula serba sediKit ilmU yang disampaikan oLeh ustazaH zawiyaH yang memAng tak sempaT menGAntuk pun.. giler best.. selaiN tu beliau ada menceritakan berkenaAn poliGami.. kata belIau.. aLlah maha berkuasa seBab menciptakan hanya lelaki je yg sukakan poligami sedanGkan wanita tiDAk.. sebab... kalau dua2 berkenaN kan poligami masalAh la puLak... balik2 dari pejabat je.. isteri beriBu2 kali bertanya.. abang... bila nak poligami... cepatla abanG... sedangkan suami memang nak tp tak mampu, tak ke jd penng kaum lelaki.. itu la kelebihannya kalau kita dapat pandang dalam2 kenapa Allah menciptakan wanita tak sukakan poligami..huhuhu... macam2 kan umi ni..

oKla ini serba sedikit Umi masukkan gambar2 kami yg sempat uMi snap utk tatapan koranG2...hehehe asyik cite pasal danish jek.. sekali sekala nak la jugak cite pasal diri sendiri.. k la korang.. layanzzz je le..





dalam dewan menanti majlis bermula..

Kusyuk sampai tersenyum sumbaNG bila deNgar ustazaH bercerita tentang polIGAMI..



Yang ni aisyah kamarudIn.. dia pun joins gaK..



Ni plak gif yg kamI dapaT yg umi tak semPat amIk gambAr sebelUm dibaham hariMAU?? huhu, pas cemah tamaT kamI beramai2 mengErjakan solat tasbih.. solat tasbih ni mengandungi pembacaan tasbih sebanyak 300 kali.. Solat sunat tasbih ni nabi sunatkan kita buat hari2 kalau tak dan macam umi buat tiap2 minggu .. kalau tak dan pun macam umi buat tiap bulan sekali.. kalU masih tak dan jugak macam uMi buatla setahun sekalI.. ekekek.. indahnya islam... caranYA sepeti berikut

tasbihnya berbunyi: subhanallah walhamdulillah wala ila haillah wallah hu akbar..
  • rakat pertama selepas baca doa iftitah,al fatihah dan surah baca 15x subhanallah sehingga habis..
  • selepas bacaan rukuk - 10x tasbih
  • selepas bacaan iktidal (samiallah......) - 10x tasbih
  • selepas bacaan sujud - 10x tasbih
  • duduk antara dua sujud - 10x tasbih
  • duduk sebelum bangun kerakaat berikunya - 10x tasbih
  • tahiat akhir - xkali sebelum tahiat akhir dibaca




Ok... da habIS progaram, apalai.. balik la.. yang kaT bawaH ni saje2 seliT gambar masa meeting take 5.. huhuhu konon nak tunjuk bz benor la sekarang ni.. tu yg tak dan update blog..kuikui


umidanish kusyuk memikirkan masalah dunia..




tekUn membuat report yg tah apa2 tah.. ekekeke


yang benar2 bz..



jom klik gambar ni

3 comments:

NzA berkata...

Byk ilmu yg akn kita bila hadiri majlis2 ilmu ni kekdgn mata mcm berat je nk buka....dugaan!!!

yantz-yeem berkata...

amboi...ingtkan org laki je yg suke topik poligami...hahahah kaum wanita pon suke eks....

UmiIzz berkata...

nza:
umi danish suka dengar ilmu2 ni... segar je mata.. klu ngantuk gak, pasai penceramah tak best jek..ekekeke

yant: mana plak org pempuan suka politeknik ehh poligami ni.. ke umidanish silap tulis erk,ekekek