PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Isnin, 9 Mei 2011

Kek Brownies Danish Hari Ibu


Firstly nak ucap selamat hari ibu buat mak yang banyak mengajar umidaNish tentang kehidupan seorang gadis, wanita dan ibu.. "terima kasih mak... I love u so much" dan juga kepada my MIL yang menerima umiDanish sebagai menantu yg tak nak jadi hantu ye MIL.. huhu.. dan terakhir sekali buat semua kaum ibu dan bakal2 kaum ibu... selamat hari ibu, anda adalah anugerah allah terindah yang memiliki kekuatan dalam melahir dan membesarkan anak-anak.. sekadar ucapan ikhlas dari hati untuk yang bergelar ibu tanpa sambutan melampaui batas tak salahkan?? pada umidanish, hari2 adalah hari ibu sebab hari2 ada sahaja ibu melahirkan anak.. betul tak?? hehe

Pagi ni, cerita aktiviti semalam.. umidanish buat kek brownies bersama danish.. huhuhu, memang memori terindah.. dan sangat2 menyeronokkan.. bila kita putar bahan2, dia pun sibuk nak buat.. bila nak tambah bahan2 dia pun kelam kabut suruh masukkan yang lain.. dan paling best siap main cuit2 baki adunan ke muka masing2..sayangnya takde gambar waktu itu..

Umidanish buat kek brownies untuk saja2 makan dan ini adalah first time umidanish buat.. rasanya bole la tahan walaupun memula risau takut tak menjadi.. bila da bakar dalam 10 min bau semerbak serumah membuatkan tak sabar nak tunggu masak sepenuhnya.. Jom layan resepi sekejap.. Oleh kerana membuat bersama anak teruna tersayang dengan pengalaman2 indah, makan umidanish namakan kek brownies ni :

Kek Brownies Danish ala umidanish.. (sila jangan tarik muka na..)

Bahan-bahannya:
125 gm tepung gandum
25 gm serbuk koko
125 gm gula halus
125gm majerin
2 biji telor
2 camca besar susu UHT
1 camca teh baking powder
80gm marjerin
50gm serbuk koko diayak

Cara-caranya
  1. Lenserkan tin pembakar dan lapikkan dengan kertas minyak serta panaskan ketuhar
  2. Ayak tepung bersama koko dan baking powder
  3. Putar majerin dan gula hingga kembang
  4. Masukkan telur sedikit demi sedikit dan putar lagi
  5. Kaup balikkan tepung dengan sudu logam masukkan susu dan kacau
  6. Masukkan dalam tin pembakar, bakar selama 40-45 minit sehingga kek masak
Ok.. inilah hasilnya, kek brownies danish ala umidanish.. huhuhu.. umi tak hias dengan apa2 sebab kek ni da cukup manis..

ni tak pakai flash..

Yang ni pula aksi danish makan kek beliau.. sepotong tu dia habiskan seorang, punya la suka campur seronok membuat bersama..dia boleh cakap "ermm, sedapnya.. saaayangggg umi" rasa nak gugur air mata ni.. huhuh kamu memang hadiah tak terilai buat umidanish dari Allah SWT, sayangku danish..

aaaaa...amm

Nyum3x umi suap la lagi..

Abis licin danish makan.. sedap katanya =)

Ok,la korang..harini ada aktiviti di tv9 damansara, rakaman tanyalah ustaz untuk tahun ini.. so umidanish pergi dulu.. jumpa lagi dan BW kemudian ye di rumah korang..

hari paling idah buat kaum ibu adalah apabila melihat anak mereka gembira bahagia.. hadiah istimewa kan??

Salam sayang dari,
Jom Klik banner ni.. besar faedahnya..

gif creator

3 comments:

MamaAzzim berkata...

selamat hari ibu umidanish :) sweetnya

UmiIzz berkata...

mamawafiQ:
Kekmemang sweet.. selamat hari ibu

ibu MZW @ farah idayu berkata...

sedapnya brownies tu..mmg peveret saya (t__t) nk kene buat sebijik juga camni ;p
thnx share resepi!