PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Rabu, 16 Disember 2009

Bermain mengembangkan pemikiran bayi

Aritu, sehari suntuK umi duk maiN bole deNgan dak danish ni.. SeJak dia baRu baIk daRi demAm aritU, uMi memaNg ajAk dia berseNam.. so permainAn yang paLing elok dan banYak pergeraKkan uNtuk baby adalah bOla..danIsh beLumla PandaI tenDang Bola laGi sikit2 jele bila berdiritapi bIla dia KejaR bOla adei... bole tahanla ligatnYa.

Namun, untuk mengembangkan kecerdasan, kreativiti, dan perilakunya, si kecil tidak hanya memerlukan nutrisi dan kasih sayang, tetapi juga stimulasi untuk bermain. Stimulasi ini sepatutnya sudah dilakukan sejak bayi di dalam kandungan lagI.

Perkembangan sel otak bayi dibentuk sejak wanita hamil 6 bulan, tetapi saat itu belum ada hubungan antara sel otak. Bila kita merangsang si bayi, akan terbentuk hubungan antara sel-sel otak tersebut. Semakin sering dirangsang, semakin kuat hubungannya. Makin banyak variasi rangsangannya, hubungan makin kompleks dan luas, sehingga kecerdasan anak lebih luas dan tinggi.

tidak susah untuk melakukan stimulasi pada bayi. Saat bayi masih di dalam kandungan, anda bisa mengajaknya berbicara setiap kali melakukan aktiviti, mengusap perut untuk merasakan gerakannya, juga memperdengarkan musik yang membuat kita dan si bayi rileks. Bayi sudah boleh mendengar apa yang kita katakan (kalau pregnant jgn suka gaduh2 atau bercakap menggunakan ayat yg kurang elok, bayi kita dengar tau), dan merakamnya.

Selepas bayi dilahirkan, stimulasi harus terus berjalan. Menurut dr Soedjatmiko, SpA(K), MSi, 175% perkembangan otak bayi terjadi pada umur 36 bulan pertama. Sebab itu stimulasi tetap diperlukan untuk mempengaruhi perkembangan anak. Hubungan emosil dengan orangtua pun harus selalu dijaga, dan anak dengan sendirinya akan berperilaku baik jika orangtuanya selalu mendampingi dan bermain bersama.

"Tidak perlu permainan yang mahal2 (untuk menstimulasi bayi).Kita boleh melakukan stimulasi ini bila-bila sahaja : saat menyusui, menidurkan, memandikan, mengganti bajunya, dan lain sebagainya. Saat anak semakin besar, aktiviti yang dilakukan juga makin banyak: dengan menyanyi bersama, membacakan cerita, berbual mesra sambil bertukar2 pandangan, atau menggambar bersama. Jangan lupa, berikan tepukan dan pujian untuk setiap "karya" yang dibuatnya.

Jom laYan video danIsh maIn bola Jom..masa ni danish belum pandai jalan laGi.. Sebelum tu tolong slowkan sound yer kang terkejut dgr suara jerit2.. hehehe

video

Sila jangan muntah dengan suara umi danish yang kuat tu yer, tersound kuat plak pasal exited main.. umi plak yg lebih2... muahahaha





4 comments:

Mila_ibu najihah berkata...

alaa tomeeiiinyer danish main ball.. sy pn kdg2 main ball ngan my doter, suka tengok bila baby terkedek2 kejar bola..lebih2 lagi bila dgr dia gelak seronok.. kan umi danish?

UmiDAnisH berkata...

Mila_ibunajihah,
yg ni sura umidanish yang seronok main bola gamaknya.. ekekeke

[-suziey-] berkata...

aah btl btl..setuju..tp jgn plak main yg bkn2..sambil main ktia ajr ank2 kita..

kaklong nuzula berkata...

Salam umidanish. Saya ada amik gambar pocket cd ngan insert, kat google. Tgk2 gambar umiDanish. Gambar tu saya buh dlm blog saya, nanti saya mention kredit to blog ni yer...

Lagi satu, hajatnya nak try lunatots yg baru tu. Cantik la. Boleh tak bg sikit review cd tu??