PENGUMUMAN
"best view" Permata Umi dengan menggunakan browser Mozilla Firefox (highly recomended), Google Chrome, dan IE version 8 dan ke atas, anda boleh upgrade disini

Jumaat, 29 Mei 2009

PenguRusan JEnazah

gaMBar : penGebumiAn jeNAZah

Hii, semua.. bZ.. BZ.. Bz.. oh... gambaR apa tu. Siapa Yang TelAh pergi.. KenaPA tu.. eh, siapa TU.. tentu koRang terTanya2 apa sebeNArnya yang berLAku.. suspenkan??? kan? kan? kan??


Hehehe.. seBEnarnya.. pagi Jumaat laGi inDah ni.. uMi dan oPis uMi terlibat deNgan prograM cerAmah Agama. SAtu iBU pejAbat waJib perGi.. Erm ceraMAh kaLI ini BErtaJUk "PenguruSAn JenazaH". Erm.. hebAt kan tajUknyer.. gerUn pun ada.. MemaNg bagUs sanGAt2 CeraMAh ni, seBAb ia MEnginGAtkan kemBAli kepAda caA penguRusan JEnaZah yg perNAh kiTA beLAjar daHUlu dan kepadA yanG taK tahu, boLeh beLAjar dari Ceramah ni.. UsTAz yaNG bagi ceraMAh ni memaNg pakaR dalAm bab pengurusan jeNAzaH..


CeramaH ini diadaKAn daLAm bentuk teorI dan praktiKAl.. adaLAh seoRAng hamba Allah yg muLIA yg suDi tampIl menJAdi jenaZah.. muLA2 dia inGAkan just bariNG aHAja.. rupanYA dikapankan betul... uiK, gerun la si hamba Allah ni siap banGunkaN kepAla cam tak kompiden, heheh

Basic yang kita perlU tahu kat sini ialaH :

1. Baringkan jeNAzah menGAdap kibLAt
2. SediaKAn kaiN kafaN
3. MandiKAn jenAzaH
4. KafanKan
5. SolatkaN
6. keBUmikan

Masa kaiN kafan disediakan.. JenazaH hendaKlah di Ukur denGAn tali dari ubun2 hingga Hujung tumit kaKI pastu tambah liliTAn peha seseOrang supaYA kain cukup uNtuk diKAfankan. BAgi pempuaN 5 helaI, lelaKI 3 heLAi. Susun taLI, bentaNGkan kaIN kafaN diselanG seLi denGAn kapaS dan kapuR barus..

MAsa naK mandikan pun banYAk step dan maSA nak menGUamkAn jenAzah yg palIng usTaz kata kne Kuatkan seMAngat.. nguAm tu aPA? erm.. mengeluarKAn naJIs yg aDA pada jenazAH.. tu aDA caranYA juga tu.. ermmm..

PAstU, biLA da MAndikan, dikaFAnkaN dan disolAtkan... baruLAh dikebumikaN.. Erm.. dalam berCerita tu, ustaz selIngKAn satu CeriTA kisaH benar.. nak denGAr tak? umi ceiTAlah, moga jadi ikhtibar untUK kita..

Ada dua oraNG sahabAT yang saNGAt akrab.. kemAna perGI mereKA pasti bersaMA. uMi bagi namA a dan B la yer.. si A duduK di Johor daN B duduK di uTAra. si B yg tiNgal diutara menIngaL duniA dan A menDapat taHU, si A yg saYAngkan sahabatnYA si B pun terUS bergegas ke utara denGAn menAiki motoR deMI ntuK menghormati jenAzah sikawan.. SegalA pengurusan jenAzah dari dimandiKAn hinGga lah dikebumikan diliang lahat, si a setia membantu.. Maka setelAh selesai doa talkin dan semUA orang pulanG, si A pun berniat nak puLang ke joHor namuN kUnci motorNya tidak dijumPAi dan diperCA terciciR ketika memBAntu meNurunkan maYAt. seteLAh dibincanG denGAn tuKAng galI kubur, maka merEka meNGgali kemBali kubur si B. ketiKA kunci dicari... kelIhatan lah jenAzaH yg BAru diKAfankan tak samPai 10 min telaH tercarIK2 kaIN kafannYA dan terLIhatlah aKAn sesuAtu balAsan kubUr.. TerKEjutlaH si A laLU seteLAh seLEsaI kunci dijuMpai.. beLIAu teRAsa sanGAt insaf dan berTAubat..Aduh trY nak cerIta cam ustaz tu tapi uMi tak pandaI plak,hehehehe paHAm ke? ke NGAntuk umI ceriTA ni..


Apepun disiNI peNGAjaranNya kita tahU senDiri dan laYAn je laH yer.. moga saUDara mara seiSLAm kita semUA dicucuRI raHmAt oleHnya.. amin..


4 comments:

MiszMama berkata...

insaf dengar cite umidanish. Tuhan tu Maha Besar. Bagus lah, company buat program camtu. Itu kan fardhu kifayah. Banyak pahala kan?

Unknown berkata...

seronoknya dapat belajar agama..best,,,yer la seelok-eloknya adalah saudara atau anak-anak dari keluarga itu sendiri yang menguruskan jenazah...betulkan umidanish..huhuu..terasa insaf sebentar...

Suziey Ahmad berkata...

kita pnh g skali kursus urusan jenazah..masa uruskan tu brula tau betapa kena behati2 n lemh lembut nya kita kena uruskan jenazah,...

UmiIzz berkata...

>> miszmama
memang menginGsafKan.. Betapa hebatNYa kuaSa aLLah swt, subhanallah..

>> mamaSiti
tu la, memaNG seelOKnya anak simati atau sedara mara terdekat. barulah anak tu tahu kasihnya ibu bapa..tapi pempuan tak digalakkan mandikan jenazah kerana pempuan ni tak kuat sbb jenazah bila sudah dimandikan rasa sejuknya hinGGa ke tulang hiam, sejuk yg amaT.. ustaz kata =)

>> suziey
betul tu suziey, mesti suziey banyak ilmu pengurusan jenazah ni ek..

>>